Koolhydraatarm Dieet

Koolhydraat arm dieetEen ‘koolhydraat arm dieet”  wordt vaak verward met het overbekend Atkins dieet. Dit is verkeerd omdat een koolhydraat arm dieet een bepaalde vorm van diëten is die niet gebonden is aan de bedenker ervan.

Er zijn tientallen andere diëten die onder de noemer koolhydraatarm-dieet op de markt zijn verschenen. Enkele voorbeelden van deze vorm van dieet zijn het Zone Dieet, het eiwit Dieet (een Dokter Frank variant), Turbo Low,  het South Beach dieet en het Heller dieet.

Er is dus geen enkel dieet dat aansprak kan maken op de exclusieve naamsbescherming van een dieet dat werkt door vermindering van koolhydraten.

Koolhydraatarm wel of niet?

Voordat je begint aan een koolhydraatarm dieet is het belangrijk om te weten of het voor jou wel het geschikte dieet is. Koolhydraten wel of niet, is nog steeds een discussiepunt onder de onderzoekers en er zijn en diëtisten die erbij zweren en er zijn er ook die van mening zijn dat een beperkte hoeveelheid koolhydraten de gezondheid kan beïnvloeden. Dieet adviseurs en specialisten verschillen wel vaker van mening en de daarom dien je ook je eigen gevoel te volgen. Niet elk persoon is gelijk en dus zullen ook de resultaten per persoon verschillen. Bij elke dieet dat je volgt die je je daar van bewust te zijn. Behaalde resultaten bij en familielid of iemand uit je vriendenkring zijn nooit een garantie dat jij dezelfde resultaten zult behalen. Een menselijk lichaam is uniek en de ene persoon zal daarom beter reageren op een koolhydraatarm dieet dan een ander.

Onderzoek naar Koolhydraten

Koohydraten en de effecten op het menselijk lichaam zijn nog dagelijks onderwerp van de dag onder de wetenschappers en onderzoekers. Wetenschappers zijn het nog niet met elkaar eens wat de wetenschappelijke verbinding is tussen het consumeren van koolhydraten en de effecten op de bloedsuikerspiegel.

De voorstanders van koolhydraatarme diëten raden in het algemeen aan om de opneembare koolhydraten (meestal de “netto koolhydraten” genoemd) te reduceren tot hetminimum. Dit houdt in dat het eten van desserts, brood, pastas, aardappelen, rijst en andere zoete of zetmeel-houdende voedingsmiddelen beperkt dient te worden.

20-30 gram koolhydraten per dag

ER zijn dieet adviseurs die 20-30 gram “netto koolhydraten” per dag adviseren en speciaal tijdens de start van het dieet. Omgerekend is dit ongeveer 2 sneetjes wit brood per dag. Het gemiddelde aantal koolhydraten per dag ligt rond de 130 volgens de richtlijn die over het algemeen door de wetenschappers erkend wordt. Koolhydraatarme diëten verschillen vaak in de specifieke hoeveelheid koolhydraten die zij toestaan. Dit word bereikt door de diverse voedingsmiddelen en supplementen die de diëten voorschrijven. Dat de suikers beperkt moeten worden in een koolhydraatarm dieet is natuurlijk een logische zaak die ook door alle verschillende dieet adviseurs onderstreept wordt. Het is echter wel van belang dat het lichaam nog enige suikers binnen krijgt dus let hier op, stop niet helemaal met suikers! De toegestane hoeveelheid vet verschilt ook enorm per dieet, populaire versies (waaronder het Atkinsdieet) bevelen in meer of mindere mate toch enige vethoudende bestanddelen aan die je tot je dient te nemen. Net als met suikers heft het menselijk lichaam ook vetten nodig als natuurlijk bestanddeel van de voeding.

De meeste mensen zullen aan een koolhydraatarm dieet beginnen omdat ze af willen slanken. Er zijn echter ook experts die van mening zijn dat het minderen van koolhydraten ook een goede impuls aan de gezondheid kan geven van zieke mensen. Daar wij een dieet blog zijn willen wij hierover geen uitspraken doen en verwijzen wij onze lezers naar andere websites die gespecialiseerd zijn in medische wetenschap. Wij van ‘dokter frank dieet‘ beperken ons tot het geven van informatie over dieeten en allerhande zaken die met het afvallen en afslanken te maken hebben.

Het koolhydraatarme Atkins dieet

Het Atkins-dieet werkt volgens het principe dat van koolhydratenarme maaltijden. De theorie van Dokter Atkins (Cardioloog en later een diëtist) beredeneert de gevolgen van en welvaartseconomie. De theorie houdt in dat de mensheid door het toedoen van het eten enorme hoeveelheden slechte koolhydraten (suiker, fructose en meel) in de westerse wereld, de welvaartsziektes zoals overgewicht aan zichzelf te danken hebben.

Volgens Atkins (en een groeiend aantal andere speicalisten) worden overtollige koolhydraten omgezet in vetten die in het lichaam blijven zitten en tot vetzucht en overgewicht leiden. Daarnaast zijn volgens Atkins de koolhydraten ook verantwoordelijk voor diabetes. omdat overmatig nuttigen van koolhydraten ook de glucose huishouding negatief beïnvloed. Daarnaast komen veel mensen door het nuttigen van te veel geraffineerde koolhydraten (vaak nog vetarm) niet aan hun dagelijks behoefte aan essentiële vetten en eiwitten. Dit is rampzalig voor het lichaam want essentiële vetten en eiwitten zitten boordevol vitaminen en mineralen. Vetten en eiwitten zijn sowieso heel erg belangrijk voor het functioneren van alle organen en de bouw en onderhoud van het lichaam.

Als je over wilt gaan op het Atkins-dieet dan is het wel zaak dat je dit goed voorbereid en zorgt dat je de juiste balans hebt in koolhydraten en eiwitten en vetten. Een goed dieet bestaat primair uit veel groente en fruit met ‘mindere’ koolhydraten (die er voor zorgen dat je naast energie ook voedingswaarde in je lichaam krijgt. Vooral groentes zijn rijk aan vitaminen en mineralen. In combinatie met vlees- of visprodukten voor de broodnodige eiwitten (dit zijn essentiële bouwstof voor alle spieren en organen in je lichaam) en vetten (de nodige brandstof om de dag door te komen). De compensatie van koolhydraten vind je terug in de eitwitten. Door het relatief hoge gehalte eiwitten (en natuurlijk vetten) worden je spieren gespaard voor afbraak en zal het lichaam niet overgaan tot het verbranden van spiermassa om aan energie te komen. Jouw lichaam kan door een inginieus proces eiwitten omzetten in suikers (glucose en vet). Het Atkins-dieet is dus net als het dieet van Dokter Frank erg eiwitrijk.